6 tips om gezond thuis te werken!
Vrij plots is een groot aantal mensen dit jaar langdurig aangewezen op het thuiswerken. Daar heeft niet iedereen zelf voor gekozen, noch heeft iedereen zich erop kunnen voorbereiden.
Om alle thuiswerkers te ondersteunen zijn dit 6 tips om het thuis werken goed aan te pakken!
- Creëer routine
Flexibel zijn in deze tijden betekent niet, dat u totaal ongeorganiseerd moet zijn. Routine zorgt voor een gevoel van normale gang van zaken en geeft rust. Sta op en ga naar bed op dezelfde tijden, zodat uw lichaamsritme intact blijft. Dat is belangrijk voor uw humeur, uw gewicht, uw hart en nog veel meer gezondheidszaken. Sport en beweeg op vaste tijdstippen om de routine verder vorm te geven. Stel een tijdstip vast dat u stopt met werken en berg uw laptop dan echt weg, of sluit uw werkkamer af. Klaar is klaar, tijd voor uw privé zaken om de balans te bewaren!
- Wees georganiseerd
Werk met een “te-doen lijstje voor nu”, een “te-doen lijstje voor later” en een ideeën lijstje. Goede ideeën behoeven niet gelijk actie, maar door ze uit te schrijven, vergeet u ze niet en kunt u ze later uitwerken terwijl u voor dit moment met het “te-doen lijstje voor nu” kunt bezig blijven. Belt of e-mailt iemand dat er wat gedaan moet worden, zet het op één van uw “te-doen” lijstjes. Indien u tijdens de werkdag het “te doen lijstje voor nu” helemaal af hebt, dan kunt u de werkdag echt ook in het hoofd afsluiten. Alle dingen, die later moeten gebeuren, die zijn u al bekend, daar hoeft u nu niet meer over in te zitten.
- Zorg voor een goede werkplek
Zorg voor een comfortabel bureau, stoel en beeldscherm. Uw werkruimte dient goed verlicht en goed geventileerd te zijn. Laat de werkplek zoveel mogelijk lijken op die van op uw werk. Regel adequate apparatuur zoals een goede camera, microfoon en internet verbinding. Indien er veel omgevingsgeluid in huis is, overweegt u dan een koptelefoon met geluidfiltering te gebruiken.
- Doe niet te veel tegelijk
Eigenlijk is de mens niet handig in dingen tegelijk doen. We kunnen snel tussen taken schakelen, maar we kunnen niet meerdere taken tegelijk doen, hoewel we soms wel denken… Sterker nog: Des te meer taken er we aan ons hoofd hebben, des te sneller raken we vermoeid en des te groter de kans op fouten in ons werk.
- Houd contact
Het contact houden met collega’s is belangrijk. Het helpt enorm om te weten waar andere collega’s zich op richten en om elkaar op de hoogte te houden. Bied elkaar hulp aan en wees ontvankelijk voor hulp. Verbondenheid met de zaak geeft veel meer voldoening als u dingen voor de zaak aan het doen bent. U zou ook eens “digitaal” op afstand kunnen lunchen met een collega.
- Accepteer de situatie
Thuiswerken is niet altijd een keuze. Maar indien u thuis werkt, gefeliciteerd! U hebt uw baan nog, dat is lang niet voor iedereen zo. Probeer deze uitzonderlijke en uitdagende tijd om van te leren en nieuwe vaardigheden onder de knie te krijgen. U wordt er alleen maar veelzijdiger van.
Dat waren ze alweer, de 6 tips! Mochten er door het thuiswerken toch klachten ontstaan, of heeft u vragen over het thuiswerken? Het team van het Paramedisch Centrum staat voor u klaar!
Terug